۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۱۳۵۵۸

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۵ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۵ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: سهم هر ایرانی از کل یارانه‌های تخصیصی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور ماهانه یک میلیون تومان است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۵ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

ریزش ۷۰۳۵ واحدی شاخص بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (سه‌شنبه ۲۵ تیر ۹۸) با سقوط ۷۰۳۵ واحد به رقم ۲۴۶ هزار و ۲۶۸ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۱۸۶۶ واحد افت کرده و به رقم ۶۰ هزار و ۸۵ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران امروز به ۹۳۲ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در بورس تهران امروز بیش از ۲.۹ میلیارد اوراق حق تقدم و سهام در قالب ۵۱۴ هزار فقره معامله و به ارزش بیش از ۱۱۸۳ میلیارد تومان دادوستد کردند.

شاخص قیمت با معیار وزنی، ارزشی امروز ۱۹۵۸ واحد کاهش یافته و به رقم ۶۸ هزار و ۵۶۵ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱۲۶۵ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۴۰ هزار و ۷۲۰ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با کاهش ۷۷۸۶ واحد به رقم ۲۷۴ هزار و ۶۵۰ واحد رسید. شاخص بازار اول با کاهش ۵۱۹۴ واحد به رقم ۱۸۲ هزار و ۹ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۱۳ هزار و ۹۴۴ واحد به رقم ۴۸۷ هزار و ۳۲۷ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های مهم بورسی در کاهش شاخص بورس اثرگذار بودند که مهمترین این نماد‌ها شامل فارس، فولاد، شبندر، رمپنا، شتران وامید، تاپیکو بوده‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به بانک تجارت به قیمت ۴۱ تومان، بانک صادرات به قیمت ۴۴.۳ تومان، سایپا، ایران خودرو، گروه مپنا، بانک پاسارگاد بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص‌ها تعریفی نداشته و شاخص کل با یک افت بی‌سابقه ۱۲۴ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۳۱۸۷ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۱.۵ میلیارد اوراق حق تقدم و سهام در قالب ۱۴۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۴۴ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز عمده نماد‌های فرابورسی در افت شاخص کل فرابورس اثرگذار بوده‌اند که از مهمترین این نماد‌ها می‌توان به مارون، کگهر، میدکو، زاگرس، دماوند، ذوب و هرمز اشاره کرد.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، صنایع کاغذ پارس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه و عمران استان کرمان، سیمان لار سبزوار و مواد اولیه دارویی البرز بالک اشاره کرد.

بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار نماد ولصنم مربوط به شرکت لیزینگ صنعت و معدن متوقف شد، نماد کنور ۱ مربوط به شرکت توسعه و معدنی صبانور متوقف شد.

همچنین تعلیق نماد معاملاتی های‌وب ادامه پیدا کرد، نماد حپترو مربوط به شرکت حمل‌ونقل پتروشیمی، نماد خلنت مربوط به تولیدی لنت ترمز ایران، نماد غبهنوش مربوط به شرکت بهنوش ایران متوقف شد. نماد کدما مربوط به معدنی دماوند، نماد کسرا مربوط به سرامیک‌های صنعتی اردکان، نماد تمحرکه ماشین‌سازی نیرو محرکه با پیام ناظر متوقف شدند.

همچنین نماد شخارک مربوط به پتروشیمی خارک، نماد وخاور مربوط به بانک خاورمیانه، نماد غدشت مربوط به شرکت دشت مرغاب، نماد ثشاهدح مربوط به تقدم استفاده نشده شرکت شاهد نیز متوقف شد.

در پیام دیگری از ناظر بازار نماد‌های معاملاتی وتوشه شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه، نماد وپخش هلدینگ داروپخش، نماد شلعاب شرکت لعاب ایران، نماد بورس مربوط به کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران متوقف شدند. همچنین نماد خرینگ شرکت‌های رینگ‌سازی مشهد، دانا مربوط به بیمه دانا، دلقما، دارویی و بهداشتی لقمان، نماد غالبر لبنیات کالبر، نماد فنوال کارخانه‌های تولیدی نبرد آلومینیوم، نماد دروز مربوط به روز دارو با پیام‌های جداگانه ناظر متوقف شدند.

نماد معاملاتی شنفت شرکت نفت پارس بازگشایی شد، نماد تکنو مربوط به شرکت مهندسی تکنوکار بازگشایی شد، همچنین در پیام دیگری از ناظر بازار نماد‌های معاملاتی فجام شرکت‌های صنعتی جام‌دارو، البرز بیمه البرز، لپارس کارخانجات پارس الکتریک، آبسال، آپ مربوط به آسان پرداخت، فاما شرکت صنعتی آما بعد از برگزاری مجمع بازگشایی شدند.

همچنین نماد کماسه ۱ مربوط به شرکت تأمین ماسه ریخته‌گری متوقف شد، نماد حفارس ۱ مربوط به حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس متوقف شد، نماد کگل ۱ مربوط به معدنی و صنعتی گل‌گهر متوقف شد، نماد سنیر سیمان سفید نی‌ریز و نماد بنیرو نیروترانس با پیام ناظر بازگشایی شدند.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۴۴ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۵ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۷۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۳۲۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۵۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۰۱ هزار و ۹۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۱۳.۴ دلار معامله می‌شود.

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها امروز سه شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.
___________________________

قیمت نفت برای دومین روز کاهش یافت
 
قیمت نفت در معاملات امروز نیز کاهش یافت. روز گذشته نیز قیمت نفت به علت ازسرگیری تولید نفت در خلیج مکزیک پس از گردباد «بری» و همچنین احتمال افزایش تولید نفت شیل آمریکا به رکودی جدید، کاهش یافته بود.

هر بشکه نفت برنت با ۵ سنت کاهش ۶۶.۴۳ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با ۱۳ سنت کاهش ۵۹.۴۵ دلار معامله شد.

تولیدکنندگان آمریکایی سه چهارم تولید نفت در خلیج مکزیک را که به علت گردباد بری متوقف شده بود، از سرگرفتند.

۱.۳ میلیون بشکه نفت در روز از تولید نفت در آب‌های آمریکا در خلیج مکزیک در روز دوشنبه تعطیل بود که ۸۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان روز یک‌شنبه بود.

کارگران به بیش از ۲۸۰ سکوی تولید نفت که تخلیه شده بود، بازگشتند. پس از خروج طوفان از خلیج مکزیک، چند روز طول می‌کشد تا تولید به طور کامل از سرگرفته شود.

همچنین بازار تحت تاثیر نشانه‌های افزایش تولید نفت آمریکا قرار گرفته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه حفاری اعلام کرد انتظار می‌رود، تولید نفت آمریکا از ۷ تشکیلات بزرگ نفت شیل حدود ۴۹ هزار بشکه در روز در ماه آگوست افزایش یابد و به رکورد ۸.۵۵ میلیون بشکه در روز برسد.

در حال حاضر، تولید نفت خام آمریکا بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز است. افزایش تولید نفت آمریکا، تلاش‌ها اوپک و هم پیمانانش برای کاهش ذخایر نفت در جهان را به چالش می‌کشد.

اوپک پلاس در اوایل ماه جاری میلادی توافق کردند «توافق کاهش تولید» را برای ۹ ماه دیگر افزایش دهند.
___________________________

لایحه مالیات بر عایدی سرمایه امروز یا فردا به دولت می‌رود
 
مالیات بر عایدی سرمایه بعنوان اهرمی برای کنترل فعالیت مخرب دلالان در بازار‌های مختلف، از سال گذشته در دستور کار متولیان اقتصادی کشور قرار گرفت و با تشکیل کارگروه‌هایی در سازمان امور مالیاتی، نحوه اجرا و پیاده سازی این نوع مالیات در نظام اقتصادی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

این لایحه با در نظر گرفتن چهار سرشاخه مهم خودرو، ارز، سکه و املاک در سازمان امور مالیاتی تهیه و برای بررسی‌های نهایی به معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شد.

البته گفته می‌شد که قرار است سپرده‌های بانکی نیز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شوند، اما آنطور که دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفته است، تصمیم بر این شده که سپرده‌های بانکی معاف از مالیات بر عایدی سرمایه باشند.

بر این اساس، پس از بررسی و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در معاونت اقتصادی، لایحه مذکور برای تأیید نهایی به دفتر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال شد و آنطور که هفته گذشته وزارت اقتصاد به مهر خبر داده بود، قرار بود لایحه مالیات بر عایدی بر سرمایه طی هفته جاری برای ارزیابی و آماده سازی جهت ارسال به مجلس، به دولت فرستاده شود.

پی گیری‌های حاکی از آن است که لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده و طی امروز و یا فردا به دولت ارسال می‌شود.

در این بین، علی ربیعی سخنگوی دولت نیز یک شنبه در نشست خبری خود در جمع رسانه‌های گروهی گفته بود: «ما مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار داریم که مسکن هم بخشی از آن است، اما شتاب زده عمل نمی‌کنیم تا سرمایه از این بخش خارج نشود.»

البته عدم شتاب زدگی و بررسی همه جانبه اقدامی مؤثر و به جا است، اما بررسی و تصویب هرچه سریع‌تر این لایحه در دولت و مجلس می‌تواند التهاب در بازار‌هایی همچون مسکن را فروبنشاند.
___________________________

سهم هر ایرانی از یارانه، ماهی یک میلیون است!

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران صبح امروز (سه‌شنبه) در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: با توجه به شرایطی که تحریم‌ها و سایر مشکلات اقتصادی برای ما به وجود آمده است به نظر می‌رسد خطر کسری بودجه در سال ۱۳۹۸ یکی از خطر‌های جدی است که اقتصاد ایران باید راه‌های مقابله با آن را پیدا کند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران، در صورتی که نتوان برخی اصلاحات را اجرایی کرد امکان آنکه بودجه حتی با رقم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری مواجه شود وجود دارد.

وی ادامه داد: بررسی‌های اتاق بازرگانی و بخش خصوصی نشان می‌دهد که دولت باید در سه حوزه اصلاحات لازم بودجه‌ای را انجام دهد. یکی از اصلی‌ترین این حوزه‌ها کاهش بودجه شرکت‌های حیاط خلوت دولتی است. این شرکت‌ها معمولاً هزینه‌های قابل توجهی دارند، اما منافع‌شان برای اقتصاد ایران زیاد نیست. بودجه کل دولت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که رقم بودجه این شرکت‌ها از ۱،۲۰۰ میلیارد تومان نیز عبور می‌کند یعنی بودجه آن‌ها سه برابر بودجه جاری دولت است که اگر بهره‌وری بالا داشتند، برای این موضوع توجیه اقتصادی وجود داشت، اما با توجه به نبود بهره‌وری، باید تغییراتی را در آن‌ها ایجاد کرد.

خوانساری اصلاح قانون یارانه‌ها را یکی از اولویت‌های اصلی بودجه‌ای کشور دانست و توضیح داد: طبق آمار‌های رسمی دولت سالانه رقمی نزدیک به ۸۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند که حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به یارانه سوخت است. در حالیکه بر همگان واضح است در استفاده از بسیاری از این یارانه‌ها، عدالت رعایت نمی‌شود و اقشار هدف جامعه از آن بهره‌ای نمی‌برند.

وی ادامه داد: با ارزیابی رقم کل این یارانه مشخص می‌شود که هر ایرانی حدوداً ماهانه یک میلیون تومان سهم یارانه دارد که با توجه به تخصیص آن به برخی حوزه‌ها، عملاً اقشار کم‌درآمد از آن‌ها بهره زیادی نمی‌برند از این‌رو به نظر می‌رسد اصلاح نحوه پرداخت این یارانه و حرکت به سمت شیوه‌های پرداخت نقدی، یکی از گزینه‌هایی است که می‌توان به آن فکر کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بار دیگر بر لزوم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: در سال گذشته تورم کالا‌های خوراکی که بسیاری از آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند، حدود ۵۶ درصد بوده است این در حالی است که اگر این طرح حمایتی بنا بود نتیجه‌بخش شود، باید این تورم بسیار پایین‌تر می‌بود.

به گفته خوانساری، ارز چند نرخی نتیجه‌ای جز ایجاد رانت و سودجویی در اقتصاد کشور ندارد و عملکرد ماه‌های گذشته و تخلف‌هایی که در این حوزه به ثبت رسیده نیز این مساله را به خوبی نشان می‌دهد. از این‌رو امیدواریم که دولت به عنوان سومین موضوع تأثیرگذار در اصلاح بودجه، بحث حذف ارز چند نرخی نیز در دستور کار قرار دهد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به رویکرد غلطی که درباره ارز‌های دیجیتال و رمزگذاری شده در اقتصاد ایران وجود دارد، تصریح کرد: ما از حدود دو سال قبل بحث بررسی این ارز‌ها را در هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی آغاز کردیم و در همان زمان نیز اعلام شد که با رویکردی درست می‌توان از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کرد، اما متأسفانه دولت تکلیف آن‌ها را روشن نکرد تا امروز که می‌بینیم با یک نگاه صفر و صدی به دنبال ممنوعیت یا محدودیت در این زمینه هستند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران در صورتی که تنها مشکل فعلی با این ارزها، میزان بالای مصرف برق‌شان است می‌توان با تعیین تعرفه‌ای مناسب این انتخاب را به فعال اقتصادی داد که با قیمت‌های جدید ارزیابی کند که آیا حضور در این بخش برایش صرفه دارد یا خیر، اما برخوردی که به طور کلی فعالیت در این حوزه را محدود می‌کند، به صلاح اقتصاد ایران نیست. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات